4. Projekt 2
Projekt 2: Analyse af konkretmaterialer
(den fra CFU) inkl. Refleksioner.
Til vores anden projekt valgte vi to
meget forskellige slags læremidler, Godt på vej og Læsefidusen. Efter vi havde
valgt de forskellige læremidler, fandt vi ud af, at vi ikke havde fået alle
bøger med i første omgang. Efter at have fået fat i alle de bøger som var
tilgængelige, gav meget af læremidlet mere mening. Dog undrede jeg mig meget
over hvordan differentiering var implementeret i Læsefidusen, da det efter min
mening ikke fremgik tydeligt. Inden jeg fik kigget i læremidlerne, var mit
første valg Læsefidusen, da den var ny og ved første øjekast var det også den
der lokkede med sin flotte farve, noget som helt sikkert også ville tiltale
elever. Men efter vi havde bearbejdet materialerne, ville jeg bestemt vælge Godt på vej, da både lærevejledningen og
læsebogen var nemme at forstå og havde gode muligheder for differentierende
undervisning.
Projekt 2: Analyse af konkretmaterialer (den fra CFU) inkl. Refleksioner.
Til vores anden projekt valgte vi to
meget forskellige slags læremidler, Godt på vej og Læsefidusen. Efter vi havde
valgt de forskellige læremidler, fandt vi ud af, at vi ikke havde fået alle
bøger med i første omgang. Efter at have fået fat i alle de bøger som var
tilgængelige, gav meget af læremidlet mere mening. Dog undrede jeg mig meget
over hvordan differentiering var implementeret i Læsefidusen, da det efter min
mening ikke fremgik tydeligt. Inden jeg fik kigget i læremidlerne, var mit
første valg Læsefidusen, da den var ny og ved første øjekast var det også den
der lokkede med sin flotte farve, noget som helt sikkert også ville tiltale
elever. Men efter vi havde bearbejdet materialerne, ville jeg bestemt vælge Godt på vej, da både lærevejledningen og
læsebogen var nemme at forstå og havde gode muligheder for differentierende
undervisning.
Indholdsfortegnelse
Hvad er et didaktisk læremiddel:
Et didaktisk
læremiddel er en håndsrækning og anvisning, der skal støtte lærerens
handlinger. Didaktiske læremidler er produceret med henblik på handlinger; det
vil sige, at eleven skal motiveres til at gøre noget, og læremidlerne er dermed
en støtte til undervisningen. Et didaktisk læremiddel har en dobbelt didaktisk
intention - de vil noget med eleven, og de vil noget med læreren. Didaktiske
læremidler er produceret med henblik på undervisning, og de formidler ved at
vise, bevise og overbevise.
Læsefidusen

Læremidlet består
af 3 forskellige bøger: en læsebog, en arbejdsbog og en lærerhåndbog. I både
læse- og arbejdsbogen følger man Lilli og Lasse, som indgår i bogens
forskellige emner. Strukturen er således, at hvert kapitel har et særligt tema
- eksempelvis er det gennemgående tema i kapitel 6 “ræve”, hvilket går igen og
behandles på forskellige måder. Eleverne får også kendskab til naturens dyr.
Læsefidusens tekster er letlæselige med illustrationer til hver tekst, som
understøtter teksten.
Læsefidusen er
opbygget på forskellige kompetenceområder for undervisningen herunder læsning,
skrivning og fortolkning.
Når læsebogen
åbnes, er der fire forskellige farver, der anvendes. De røde sider er
introduktion. De blå sider er inddelt i 3 forskellige nuancer, hvor eleven
henholdsvis skal Lytte og tale, Læse og læse og Læse og skrive. Derved får
eleverne forskellige opgaver gennem materialet, hvor niveauet gradvist bliver
højere.
Arbejdsbogen til
læsefidusen er inddelt i samme struktur som læsefidusen med tre forskellige
farvenuancer. Derudover er arbejdsbogens røde sider ikke introduktion, men
opgaver, hvor eleverne skal huske og vise.
Der findes en
selvstændig lærervejledning til Læsefidusen. Dog udkommer den først november
2017. Det er dog muligt at downloade lærervejledningens første 5 kapitler, for
at se hvordan den anvendes i relation til læsebogen og arbejdsbogen.
Læsefidusen indgår i en forlagsserie fra Dansklærerforeningen og er dermed i et
system. I lærervejledningen findes en vejledning til hvert kapitel, der
indeholder; forberedelse, gennemførelse og evaluering af undervisningsforløbet.
Derudover er der også indskrevet de fælles, mål som hver opgaveforløb dækker
over. Vejledningen har højstruktureret styring og beskriver både lærerens
opgaver og elevernes opgaver for hver undervisningsgang. Der veksles mellem
individuelle og makker-opgaver til eleverne. Læremidlet har også en årsplan,
der giver et forslag til hvordan undervisningsforløbet kan tilrettelægges.
I læsefidusen er
der fokus på afkodning af ord og kendskab til sprog og forskellige genrer.
Synet på danskfaget kommer til udtryk gennem de forskellige typer af tekster,
der skal læses - der er såvel nye som gamle tekster og både fakta- og
fiktionstekster. Hensigten er således, at man med en bred vifte af
forskelligartede tekster opnår en bred viden om danskfaget og dermed bedst
muligt tilegner sig de faglige kompetencer, som er defineret i fælles mål.
Dette skal blandt andet bidrage til, at eleverne efter 2.klasse skal kunne læse enkle tekster sikkert og bruge dem i
hverdags sammenhænge, og der er gennemgående overensstemmelse mellem Fælles
mål og opgaverne, der er formuleret nederst på siderne i læsebogen og de står i
lærervejledningen.
Sværhedsgraden er
stigende gennem bogen, og teksterne eleverne skal læse bliver længere.
Læremidlet lægger
op til, at eleverne skal være aktive og deltagende i læringsprocessen, hvilket
kommer til udtryk i lærervejledningens elevaktiviteter. Til hver
undervisningsgang er der en elevaktivitet, der kræver forberedelse af læreren,
og derudover er der opgaver i elevernes arbejdsbog. Når opgaverne er udført,
skal eleverne selv evaluere på deres præstation. Dette gøres ved hjælp af
“Signalfidusen”, som er et trafiklys, hvor eleverne vælger enten farven rød,
gul eller grøn til at repræsentere, hvordan opgaven er forløbet.
Idet det er
Dansklærerforeningen, der har udgivet Læsefidusen, kommer der automatisk en
forventning til, at læremidlet har fået en blåstempling, både i form af
kvaliteten af opgaverne og læringsmetoderne, der er anvendt i læremidlet.
Derudover er der en forventning til, at læremidlet favner bredt, både i
materiel og hos eleverne.
Sammenhængen mellem
læse- og arbejdsbog samt lærervejledning skaber en god struktur for
danskundervisningen. Til trods for denne struktur, synes vi ikke, at der er
tekster eller opgaver tilegnet de faglige svage- eller stærke elever, og dermed
mangler der en synlig undervisningsdifferentiering.
Godt på vej


Læremidlet består af
en læse-, fortælle-, opgave- og skrivebog samt en lærervejledning. Derudover
følger der en cd-rom med læsebogen, hvilket giver mulighed for at få teksterne
læst op. I både læse-, fortælle- og opgavebog møder man Anna og Otto, og følger
dem gennem forskellige emner. Man kan sige, at læremidlet er struktureret
forskellige efter emner, som læsebogen også tager fat i, hvilket skaber et
overblik. Der er fire kapitler med hver deres tema, som følger årstiderne.
Dermed passer det med, at eleverne kommer til at læse om jul, omkring juletid
osv. De fire temaer hedder ‘Vi finder vej’, ‘Vi er venner, ‘Tiden går’ og ‘Vi
bor i Danmark’. Hvert tema indledes med noget illustrerende som for eksempel et
maleri eller foto samt en lille tekst, som åbner for det omtalende tema.
I alt har
Læsebogens fire kapitler med tilsammen 45 opslag, hvilket gør at man kan bruge
cirka en uges undervisning på hvert opslag.
Temaerne giver
børnene et indblik i emner såsom vilde dyr og kæledyr, begrebet venskab,
årstider, højtider og Danmark i nutiden. Bogen inddrager også andre kulturer og
ældre tidsperioder.
Læsebogen
indeholder både fagtekster og anden børnelitteratur. Læsebogen indeholder store
overskrifter, som er iøjnefaldende for eleverne og for læreren. På alle siderne
er der enten fotografier, malerier eller illustrationer, som danner en
sammenhæng i forhold til tekstens indhold. Ser man nøje på læremidlet, er der
gule bokse på hvert opslag. Dette er der særlig fokus på, så de elever med lav
læseforståelse netop kan fokusere på dette og ikke resten af teksten, hvilket
gør teksten overskueligt og særdeles let at arbejde med for eleverne. Læsebogen
indeholder også en CD-rom, som har den fordel, at læreren kan differentiere
undervisningen eventuelt efter elevernes behov eller lignende.
I serien findes
også en fortællebog til læreren. Bogen indeholder længere historier om Anna og
Otto, samt både ny og klassisk børnelitteratur. Hensigten med denne bog er, at
læreren læser højt for eleverne, inden de selv går i gang med læsebogen. Dette
giver børnene en forsmag på hvad de selv skal læse.
Fortællebog 1 er
dog ikke mulig at låne på CFU længere, men findes til både serien til 2. og 3.
Klasse.
Ser man på
opgavebøgerne A og B, er de præget af kvalifikationer, kompetencer og
kreativitet, som eleven og så har mulighed for at udvikle gennem læremidlet.
Opgavebøgerne
udfordrer eleverne i forskellige form for opgaver, hvor eleverne selv skal
drage nytte af deres kreativitet for eksempel danne rimord ude fra et
illustrerende billede og tegne tegninger, klippe, lime og skrive om tamme og
vilde dyr. Opgavebøgerne stiller også spørgsmål til den enkelte elev, som
fanger eleven opmærksomhed samtidig med, at der er en illustrerende tegning af
en hare og andre dyr. Man kan sige, at opgave bøgerne ikke er langtrukne, men
derimod varieret, hvor eleverne ikke kun bliver præsenteret for skriveopgaver,
men derimod også tegneopgaver, som udfordrer elevens egne kompetencer og øger
kreativiteten.
I lærervejledningen
er der en grundig gennemgang af det tilhørende materiale og en detaljeret
oversigt over den viden, og de faglige kompetencer, som læremidlet har til
hensigt at give eleverne. Der er forslag til undervisningsmetoder til læreren.
Læremidlets syn på
danskfaget er, at eleverne får kendskab til forskellige emner og den verden, de
lever i. Verden er i konstant forandring, og det er nødvendigt at finde vej i
den bevægelse og forandringer, som præger vores tid. Desuden er læremidlet syn
på det faglige genstandsfelt. Overordnet er læremidlets centrale emner, at finde
vej i sproget, i tiden, i kammeratskaber og i livet. I både skrive- og
opgavebog samt i lærervejledningen forklares det tydeligt, hvad eleverne skal,
og hvad det læringsmæssige formål med dette er. I læsebogen sker tilegnelsen af
viden implicit gennem gennemgang, læsning og forståelse af teksten. Læremidlet
understøtter de faglige kvalifikationer og kompetencer, som elever i en
1.klasse skal være i besiddelse af i forhold til læseforståelse og
opgaveløsning. I forhold til Forenklede Fælles Mål skal anvendelse af
læremidlet blandt andet ske med henblik på at kunne bidrage til at opfylde de
kompetencemål, der gælder for eleverne efter 2.klasse i forhold til, at: “eleverne kan læse enkle tekster sikkert og
bruge dem i hverdagssituationer.” I forhold til færdigheds- og vidensmål
skal materialet bidrage til at styrke elevernes sprog- og tekstforståelse, hvor
eleverne blandt andet skal “have viden om
ord eller udtryk i instruktioner eller opgaver” og “eleverne kan kombinere tekst og baggrundsviden til at skabe en
sammenhængende forståelse” samt “eleverne
har viden om samspillet mellem tekstens informationer og læserens viden”.
Læremidlet er
struktureret med udgangspunkt i forskellige faglige områder, der behandles med
en stigende sværhedsgrad.
Læremidlet er
opbygget på en måde, der opfordrer eleven til at arbejde individuelt og i
grupper. I form af højtlæsning i klassen, hvor både læreren, hele klassen og
den enkelte elev kan læse op fra Læsebogen. Opgavebogen lægger i høj grad op
til selvstændig læring, hvor eleverne kan arbejde i deres eget tempo. Skrive-
og bogstavbogen er et samarbejde med klassen og den enkelte elev, hvor øvelse
af bogstaver bliver påbegyndt i klassen og kan derefter færdiggøres derhjemme,
bliver man ikke færdig i timen. Lærervejledningen lægger op til samarbejde,
både i grupper og på tværs af klassen og til individuelt elevarbejde.
Læremidlerne giver blandede opgaver til eleverne, som både er åbne og lukkede
identifikations-, refleksions- og perspektiveringsopgave. Lærervejledningen og
læsebogen lægger op til at eleverne skal kunne reflektere over teksten de læser
og lave små opgaver der omhandler emnet teksten har taget op. Nogle af emner
lægger op til at eleverne skal kunne trække på deres egen viden, fx Anna og Otto i skole[1]. Der er ikke en opgave der
følger op på om eleverne har lært det de skal kunne, efter hvert emne. Her er
det op til Læreren selv at lave en opsamling, for at sikre at eleverne er
kommet på det ønskede niveau.
Serien er skrevet
af forfatterne Jan Evald Johansen og Jytte Nørgaard, som dermed er læremidlets
afsendere. Serien er udgivet af forlaget Gyldendal. Illustrationerne er lavet
af Lone Kunz, som også har lavet illustrationer til Søren og Mette bøgerne. Da
det er forlaget Gyldendal der har udgivet dette læremiddel, komme der, ligesom
ved læremiddel 1, en blåstempling af materialet, der er en forventning om at
læremidlet er både på et højt og godt niveau, i forhold til danskfaget.
,
Sammenhængen mellem
læse-, fortælle-, opgave- og skrivebog samt en lærervejledning, følger den
samme struktur og skaber en god dynamik i undervisningen. Alle læremidlerne i
Godt på vej, lægger op til differentieret læring. Lige fra læsebesværet til
langsomskrivende elever. Derudover tager Lærervejledningen også højde for
tosprogede elever, og de vanskeligheder de måtte have, da den påpeger at det er
vigtigt at læreren ved hvilket niveau eleven er på og deres baggrund for at
kunne planlægge individuelt undervisning.
Sammenligning
Der er 16 års
forskel på læremidlerne, hvilket har en betydning for bogens opbygning og
struktureringen af undervisningens indhold. Dermed er der forskellige
muligheder for tilrettelægningen undervisningen. Begge læremidler har valgt at
producerer et omslag hvor dyr har fået menneskelige egenskaber. Der er stor forskel
på illustrationerne og farverne i Læsefidusen og Godt på vej. Læsefidusen er
farverig og har mange farvefotos, som er iøjnefaldende for eleverne, hvorimod
Godt på vej har en ensformet brug af svage farver og sort/hvide stregtegninger,
hvilket ikke vækker samme interesse i forhold til Læsefidusen.
Godt På Vej består
af læsebog, fortællebog, 2 opgavebøger, en skrive- og bogstavbog og en
lærervejledning.
Læsefidusen består
af læsebog, opgavebog og lærervejledning.
Der er en tydelig
forskel på hvor mange bøger der er at finde til de to læremidler, og man kan
undre sig over hvorfor Dansklærerforeningen har valgt at komprimere materialet
ned til tre bøger, kontra Godt på vej som har seks separate bøger. Vi mener at
man har valgt at have færre separate bøger, da dette giver mindre forvirring
hos eleverne, da de kun skal holde styr på to bøger. Ydermere har man valgt at
tage udpluk fra opgavebøger, fortællebog samt skrive- og bogstavbogen og putte
dem ind i arbejdsbogen.
Begge læremidler
har tekster, der tager udgangspunkt i elevernes hverdag, samt fakta tekster,
hvor de bliver præsenteret for forskellige emner. I begge læremidler følger
eleverne to børn, der skaber en sammenhæng igennem forløbene, og som eleverne
kan identificere sig med. Vi mener ikke at der er meget forskel på det
indholdsmæssige i læremidlerne, blot måden hvorpå det er præsenteret.
Godt På vej giver
rig mulighed for at læreren kan differentiere undervisningen. Ved brug af den
medfølgende CD-rom, kan elever med læsevanskeligheder få teksten læst op og i
læsebogen er der i hvert kapitel to tekster med forskellige sværhedsgrader.
Dette giver muligheder for elever med forskellig fagligt niveau.
På Dansklærerforeningens hjemmeside er Læsefidusens
system beskrevet med undervisningsdifferentiering som et vigtigt element.
Umiddelbart har vi ikke kunne få øje på denne differentiering. Vi har
diskuteret om differentieringen er at finde ved de forskellige opgaver, som
(Lytte og tale, Læse og læse, og Læse og skrive) eleverne skal gennemgå i hvert
kapitel, inden de går videre til det næste.
Udvælgelse og begrundelse
Ved første øjekast,
mente alle i gruppen at de ville vælge Læsefidusen som undervisningsmateriale,
ud af de to læremidler. Begrundelsen for dette valg var, at det var et
nyudgivet læremiddel, og derfor måtte have nyt og relevant materiale. Der kunne
tænkes at der var arbejdsopgaver med Cooperative Learning, da vi har fået af
vide hvor vigtig CL er i undervisningen, kunne det godt tænkes at CL var
indarbejdet i Læsefidusen. Halvdelen af gruppen blev ved deres første
indskydelse, Læsefidusen. Den anden halvdel af gruppen, ændrede mening under
arbejdsprocessen med læremidlerne, de sprang fra Læsefidusen og over til Godt
på vej som deres valg af undervisningsmiddel.
Valget af Godt På
vej som materiale i Danskundervisningen er blandt andet truffet på baggrund af
den uddybende lærervejledning, som man som nyuddannet lærer kan læne sig op af.
Derudover er vi i vores observationspraktik blevet ekstra opmærksomme på
behovet for at differentiere undervisningen med de læremidler, man bruger, og
så er der god hjælp at hente i Godt På Vej. Muligheden for at hele klassen kan
arbejde i det samme materiale på forskellige niveauer er tiltalende, da det
bidrager til et fællesskab på klassen. Vi er opmærksom på at de mange separate
bøger kan skabe forvirring blandt eleverne, men at det opvejes af den uddybende
lærervejledning.
Kommentarer
Send en kommentar