9. Foldebøger.
Billeder af og refleksioner over foldebogen.
I undervisningen skulle vi lave tre forskellige slags foldebøger, hvor to var forudbestemt og den sidste var frit valg på alle hylder.
Den kæmpestore pære foldebog:
Til denne foldebog valgte jeg at eleverne skulle tegne hvordan deres pære så ud inden i, derudover valgte jeg at skrive genretræk i venstre side og personerne der var med i højre side. Bagsiden skulle være til sammenligning af bogen og filmen. På denne måde, følte jeg, at eleverne kom rundt om sig meget som muligt med hensyn til bearbejdelse af Den utrolige historie om den kæmpestore pære, sammentiddig med at der var sjov og kreativitet inde over. Dog skal det tilføjes at det nok skulle være fra 3. klasse og op, hvis de skal gøre det hele selv, da det kræver at de skal kunne forstå hvordan de folder og klipper rigtigt. Min foldebog kom til at se således ud:


Hungerbarnet foldebog:
Ved denne foldebog, valgte jeg at lave en ulv ude på forsiden, da Hungerbarnet er blevet filmatiseret, hvor den skiftede navn til Ulve pigen Tinke. Når man åbner foldebogen ser man en masse forskellige slags foldebøger indeni, hvilket jeg bevidst har valgt at gøre, da jeg ville afprøve de forskellige slags og gøre det sjovere. Eleverne kan både beskrive bipersoner og de to hovedpersoner, der udover er berettermodellen at finde samt muligheden for at beskrive tid, sted og miljø. Med denne foldebog kan eleverne bearbejde bogen i dybden og forhåbentlig husk noget af den, senere hen. Denne foldebog er fra 4-5. klasse, da bogen kræver at eleverne er på et højere niveau, end fx den kæmpestore pære gør.

Eventyr foldebogen:
Med denne foldebog kan eleverne få helt styr på genren eventyr. Jeg har valgt at forme den som et slot, hvor eleverne har forskellige åbnings muligheder. Til højre skal de skrive alle eventyrdyr som de kan huske. Til venstre kan de skrive de eventyrtræk man typisk kan finde når man læser eventyr. Åbner man slottes port skal eleverne skive de personer der typisk optræder i eventyr, samt skrive en eller flere åbninger og slutninger på eventyr. Løfter man midten af slottet på, har eleverne mulighed for at tegne en eller flere eventyrpersoner. Rosinen i pølseenden, åbner man for tårnet kan de tegne eller skrive, hvem der kunne bo inde i slottet. Denne foldebog kan laves fra 1. klasse, hvis man har gjort det meste af arbejdet, klippet de dele ud som eleverne skulle bruge, så de kun selv skal klister og besvare de opgaver, man kan tage opgaverne fælles i klasse og lade eleverne lave dem individuelt, mens man snakker om eventyr.



Kommentarer
Send en kommentar