1. Overvejelser og refleksioner over læst og præsenteret teori i studiegruppe.
Didaktisk
En didaktisk
læremiddel har en intention om at lære eleven noget bestemt og støtter lærerens
undervisning.
Didaktikerens grad:
høj og lav.
Didaktiske
læremidler har en dobbelt didaktisk intention: de vil noget med eleven og de
vil noget med læreren.
Et læremiddel har
forskellige funktioner.
To lærer i
undervisningen (mig selv) og litteraturen (usynlig lærer, betyder meget i
undervisningen) - det er dog envejskommunikation.
Medieret læring:
grænsefladen for elevernes læreprocesser, litteraturen gør at eleverne skal
flytte sig og lærer noget.
Didaktiske
læremidler formidler ved at: vise, bevise og overbevise. Beskriver fænomener,
motiverer eleverne. <- de er envejskommunikation.
Semantiske
læremidler: tekster, artefakter
Kognitive
læremidler: (understøtter elevens læring, søgemaskiner osv.)
Selvstændigt
læringsunivers.
Æstetiske = noget
der er smukt / ser pænt ud.
Funktionelle
Opdeles i 3
kategorier:
- Kognitive
- Kommunikative
- Kompenserende
Deres fællesmål er
at støtte / hjælpe eleverne. Lære med
læremidler.
De bruges på en
bestemt måde med en bestemt formål. De understøtter, skub eleven og læreren
afsted -> derved nemmere for eleven at lære.
De sætter sig mellem
eleven og det de skal lære, det bliver lettere at komme ind (de bygger bro)
Kognitive
læremidler: (tilegnelsen)
De facilitere, de
hjælper med at tilegnelse, undersøger. De er rigtige gode til skriverammer,
skabeloner, analysemodeller. I starten bruger man tingene slavisk, og får en
lang skematisk gennemgang af en novelle, på et tidspunkt kan man godt gøre det
uden at gå tingene igennem slavisk.
Kommunikative
læremidler: (deltagende)
Hvordan gør man
forskellige ting, man bliver deltagende på forskellige måder.
Personlig læringsrum
= mig der bestemmer hvad jeg skal lære.
Kompenserende
læremidler: (understøtter)
De er rigtige gode
til de elever der har svært ved et fag. Den gør læring mulig, den fremmer
læring. Den tager alle med. De skal være tilgængelige altid hele tiden. Alle
elever har gavn af de kompenserende læremidler.
Sæt dansk i
bevægelse: tænkeboks (øvelse)
Bevægelse i
undervisningen.
I den første
børnebog (Børnespejlet), hvad børn skulle alt fra mundhygiejne og bevægelse.
Hvis man vidste det i 1568, så ved vi det også i dag. 1524 skrev Luther at man
skulle oprette og opretholde kristelige skoler. Da han ville danne børn til
gode kristelige børn, men vidste også at børn ikke kunne sidde stille, derfor
måtte de også bevæge sig.
Med reformen er der
kommet mere fokus på bevægelse, min. 45 minutters bevægelse (herunder idræt
medregnet) , det skulle motivere dem, fremme deres sundhed, højne fagligheden.
Naturfagligt
paradigme - hvor fokus er at det kan måles og vejes. Alt skal gøres op i tal,
PISA undersøgelse, timetal osv.
Der er læring i
bevægelse eller bevægelse i læring.
Etymlogi: (hvad
betyder ord)
Sport betyder
adspredelse, tidsfordriv.
Gymnastik betyder
udøvelse, legeme øvelser.
Kroppen er en
maskine der skal bevæges, holdes i gang - er en måde man kan kigge på det.
Kroppen er noget man er, for sin egen vel værd. Slår vi de to anskuelser sammen
får man en sund krop i et sundt legeme.
Bevægelse fremmer
læring.
Der er forskellige
former for bevægelse, når man skal have det i skolen, der 5 forskellige måder,
+ 1 ekstra (lege pauser)
Semantiske
Semantiske
læremidler er læremidler som kan inddrages i undervisningen, men som ikke
nødvendigvis er planlagt til det, det er nogen der viser en verden.
Genre betyder, slægt
eller art.
Fiktion er noget man
har fundet på.
Det modsatte af
fiktion er fakta, det siger noget om virkeligheden.
Autentiske = ægte
Adoptiv = noget der
er tilpasset (til barnet)
Perception =
modtagelse, hvordan man tage det ind.
Modaliteter =
multimodal, billedbog osc., formidler gennem forskellige moderniteter.
Autentiske
læremidler: virkelige verden, giver forståelse, man tager forskelligt ind i de
forskellige fag, man selektere i de tekster man har.
Adaptive læremidler:
tekster der bevidst er lavet, man kan sige at billedbøger kan være
adaptive.
Didaktiske
læremidler: produceret med elevens læring som mål, dem åbner man sjælden.
Genredefinition: af
de forskellige tekster, noget vi også anvender i timeren med dagens elev.
Kommentarer
Send en kommentar