1. Overvejelser og refleksioner over læst og præsenteret teori i studiegruppe.




Didaktisk

En didaktisk læremiddel har en intention om at lære eleven noget bestemt og støtter lærerens undervisning.
Didaktikerens grad: høj og lav.
Didaktiske læremidler har en dobbelt didaktisk intention: de vil noget med eleven og de vil noget med læreren.
Et læremiddel har forskellige funktioner.
To lærer i undervisningen (mig selv) og litteraturen (usynlig lærer, betyder meget i undervisningen) - det er dog envejskommunikation.
Medieret læring: grænsefladen for elevernes læreprocesser, litteraturen gør at eleverne skal flytte sig og lærer noget.
Didaktiske læremidler formidler ved at: vise, bevise og overbevise. Beskriver fænomener, motiverer eleverne. <- de er envejskommunikation.




Semantiske læremidler: tekster, artefakter
Kognitive læremidler: (understøtter elevens læring, søgemaskiner osv.)
Selvstændigt læringsunivers.
Æstetiske = noget der er smukt / ser pænt ud.


Funktionelle 


Opdeles i 3 kategorier:
  1. Kognitive
  2. Kommunikative
  3. Kompenserende
Deres fællesmål er at støtte / hjælpe eleverne. Lære med læremidler.
De bruges på en bestemt måde med en bestemt formål. De understøtter, skub eleven og læreren afsted -> derved nemmere for eleven at lære.
De sætter sig mellem eleven og det de skal lære, det bliver lettere at komme ind (de bygger bro)

Kognitive læremidler: (tilegnelsen)
De facilitere, de hjælper med at tilegnelse, undersøger. De er rigtige gode til skriverammer, skabeloner, analysemodeller. I starten bruger man tingene slavisk, og får en lang skematisk gennemgang af en novelle, på et tidspunkt kan man godt gøre det uden at gå tingene igennem slavisk.

Kommunikative læremidler: (deltagende)
Hvordan gør man forskellige ting, man bliver deltagende på forskellige måder.
Personlig læringsrum = mig der bestemmer hvad jeg skal lære.

Kompenserende læremidler: (understøtter)
De er rigtige gode til de elever der har svært ved et fag. Den gør læring mulig, den fremmer læring. Den tager alle med. De skal være tilgængelige altid hele tiden. Alle elever har gavn af de kompenserende læremidler.

Sæt dansk i bevægelse: tænkeboks (øvelse)
Bevægelse i undervisningen.

I den første børnebog (Børnespejlet), hvad børn skulle alt fra mundhygiejne og bevægelse. Hvis man vidste det i 1568, så ved vi det også i dag. 1524 skrev Luther at man skulle oprette og opretholde kristelige skoler. Da han ville danne børn til gode kristelige børn, men vidste også at børn ikke kunne sidde stille, derfor måtte de også bevæge sig.
Med reformen er der kommet mere fokus på bevægelse, min. 45 minutters bevægelse (herunder idræt medregnet) , det skulle motivere dem, fremme deres sundhed, højne fagligheden.
Naturfagligt paradigme - hvor fokus er at det kan måles og vejes. Alt skal gøres op i tal, PISA undersøgelse, timetal osv.
Der er læring i bevægelse eller bevægelse i læring.

Etymlogi: (hvad betyder ord)
Sport betyder adspredelse, tidsfordriv.
Gymnastik betyder udøvelse, legeme øvelser.

Kroppen er en maskine der skal bevæges, holdes i gang - er en måde man kan kigge på det. Kroppen er noget man er, for sin egen vel værd. Slår vi de to anskuelser sammen får man en sund krop i et sundt legeme.
Bevægelse fremmer læring. 
Der er forskellige former for bevægelse, når man skal have det i skolen, der 5 forskellige måder, + 1 ekstra (lege pauser)

Semantiske


Semantiske læremidler er læremidler som kan inddrages i undervisningen, men som ikke nødvendigvis er planlagt til det, det er nogen der viser en verden.

Genre betyder, slægt eller art.
Fiktion er noget man har fundet på.
Det modsatte af fiktion er fakta, det siger noget om virkeligheden.

Autentiske = ægte
Adoptiv = noget der er tilpasset (til barnet)
Perception = modtagelse, hvordan man tage det ind.
Modaliteter = multimodal, billedbog osc., formidler gennem forskellige moderniteter.

Autentiske læremidler: virkelige verden, giver forståelse, man tager forskelligt ind i de forskellige fag, man selektere i de tekster man har.
Adaptive læremidler: tekster der bevidst er lavet, man kan sige at billedbøger kan være adaptive. 
Didaktiske læremidler: produceret med elevens læring som mål, dem åbner man sjælden. 
Genredefinition: af de forskellige tekster, noget vi også anvender i timeren med dagens elev. 

Kommentarer

Populære opslag