10. Andet selvstændigt indhold.
Egne noter til timerne:
At forstå
modulet
21. august 2017
10:40
Mål: at gøre jeg til gode læremiddeldidaktikere.
I skal kigge på materialerne og vurdere følgende:
Mål: at gøre jeg til gode læremiddeldidaktikere.
I skal kigge på materialerne og vurdere følgende:
Læs H.C. Andersen med CL:
Hvad lægger I mærke til?
- Billedet og navnet H.C. Andersen er det første man ser.
- Man bliver ledt over på eventyr, fiktion, vi ved det er Klods Hans.
- Vi unders over CL (cooperative learning) og hvad det betyder.
- Det er inddelt i forskellige dele og farverigt.
- Der er både fagtekst og klassisk eventyr.
- Illustrationerne skifter, del 1 er anderledes end de to andre dele.
Hvad skal børnene lære?
- Del 1 går ud på at eleverne skal lære at samarbejde.
- Kendskab til H.C. Andersen.
- Eleverne skal lære at fortolke, klassiske tekstanalyse.
Hvordan er materialet opbygget?
- Inddelt i 3 dele.
- Derudover er der både tekst og illustrationer.
Er der opgaver?
- Der er opgaver til hver tekst.
Hvad karakteriserer illustrationerne?
- Eventyr illustrationer.
- Klasselokale / musik.
- Der skiftes til tegning og rigtige billeder / virkelighedstro sort / hvid tegning.
Vil du bruge materialet?
- Ja, da der både er fiktiv og ikke-fiktiv tekst.
- Ville være oplagt i Dansk undervisning, da eleverne både ville få en baggrundsviden for fatteren og samtidig læse og lære eventyrerne.
I øvrigt mener jeg:
- At den opfordre til makkerpar / samarbejde.
- God kombination med fiktion og ikke-fiktion.
Hvad er
didaktik?
24. august 2017
13:59
Didaktik er undervisningsplanlægning (meget kort
sagt), det handler om de ni spørgsmål
·
Hvem
·
Hvad
·
Af hvem
·
Hvornår
·
Med hvem
·
Hvor
·
Hvornår
·
Med hjælp af hvad
·
Og hvorfor
Der er altid et
dialektisk forhold I den didaktiske trekant, basis: indhold - læren - elev.
Hiim og Hippe - to norske damer har lavet et stjernemodel af didaktik.
SMTTE-modellen er en fem takket stjerne. Relations modellen er den de vokse I
ministeriet har bestemt vi skal bruge, den er ikke helt så omfattende som de
andre, da den har fokus på læringsmål og tegn på læring. Didaktik er
undervisnings og lærings teori og praksis - hvad er en god ide der står I en
bog og hvad er en god ide når man står I klassen kan være to forskellige ting.
Man kan kigge bredt på didaktik smalt og bedt. Det brede (Hiim og Hippe, SMTTE)
det passer på alle, men så er der hver fag som passer på forskellige måder. I
EU har man altid godt kunne lide at lave hele mennesker, dannede mennesker,
Over I USA vil de gerne af sted og de har travlt og de har en masse test for at
kunne finde ud af hvor meget eleverne har flyttet sig (lærerne får løn efter
elevernes karakter) -> noget af den tankegang er kommet ind I den danske /
skandinaviske skole, med PISA osv. Hvor eleverne hele tiden bliver målt på hvor
gode de er. .
Teori og
opgave
5. september 2017
12:12
Spis pålæg til din rugbrød! Jeg vil kalde læremidler
for rugbrød og så alt det, som læreren gør for pålæg. Læreren bestemmer selv
hvordan rugbrødet serveres.
Hvad er læremidler? støtte til elevens læring, alt
hvis det har læring som mål.
Skolen har ændret sig, og gør det stadig, især med
internettet - hvad skal man så bruge læreren til? Derfor er man nødt til at
tilpasse læringsmidlet til elevgruppen.
Semantiske læremidler: er artefakter og tekster, kan
også betegnes som fagtekster, faglige universer der give viden form og er
betydningsbærende, man bliver klogere af det. (novelle, fagtekst)
Funktionelle læremidler (se slids)
Didaktiske læremidler: pædagogiske designede
undervisning, en lærebog, har læringsmæssig intention, kan fungere som en
selvstændig læringsarena.
Tekster = semantiske læremidler
Man skal se det som et landskab, det er en læremiddel
for os, det er hele skolens anliggende, kræver at man har kompetencer til at
færdes i det, vi skal være gode til at vælge det rigtige så børnene ikke bliver
dumme.
Man skal have nogen fagbegreber til at vurdere
læremidler
Semantiske læremidler
Artefakter (tekster)
De tre dimensioner
Didaktiske dimensioner:
Funktionelle læremidler
Læringsmiljø
Læringsprocesser
Undervisningsmidler
Læringsarena
Læremiddellandskab
Hverdagslæring og formellæring
Fagdidaktik
Læremiddelfaglighed er lærerens kompetence i at
beskrive, håndtere, evaluere og diskutere læremidler. <- helt firkantet det
vi skal lære.
1.
Tekster - et foto og et
digt.
·
Der var en rød tråd
mellem tekst, foto og baggrund.
·
Den er nem nok at læse,
den er kort, men der kan være problemer med at forstå den 100%.
2.
Læremiddeltekst -
artikel.
·
Opgaven er til at forstå
og udføre, den er i en forklarende og instruerende form.
·
Den er meget læsbar,
5.-6. klasse.
3.
Læremiddeltekst - opgave.
·
Det er en
identifikationsopgave.
·
Den forår at beskrive
Danmark i et billedsprog.
4.
Læremiddeltekst -
ordforklaringer.
·
Den passer meget godt med
de ord, elever forventes ikke at kunne, da det er gammelt sprog, sangen er
skrevet i.
5.
Læremiddeltekst - ikoner.
·
Eleverne bliver guidet
mere over på billedsproget og opfrisket hvad meningen med opgaven er.
Læreren som gatekeeper - vi er nødt til at selektere læremidler, der er så meget og vi skal selv
vælge hvilke læringsmidler vi vil anvende.
Konklusion:
·
Læremidler skal defineres
som læremidler som en didaktisk kategori i almendidaktikken.
·
Læremidler bidrager til
at kvalificere lærerens undervisningsopgave på samme måde som andre didaktiske
kategorier.
s
læreprocesser, litteraturen gør at eleverne skal flytte sig og lærer noget.
Didaktiske læremidler formidler ved at: vise, bevise
og overbevise. Beskriver fænomener, motiverer eleverne. <- de er
envejskommunikation.
Spilbaseret
Læring
Vi skal i dag spille spillet: Limbo.
Det er et dansk udviklet spil.
Hvad betyder Limbo: en slags tomrum, mellem to
stadier, intethed hvor intet eksisterer. Bliver associeret med skærsilden
Spillet er meget dystert, men gør også at eleverne
kommer til at kommunikere og samarbejde og tænke ud af boksen. Oplagt at bruge
når man har om Gys og Gru. Det er et udvidet tekstbegreb. Det er genren:
platformspil. Grafikken sætter stemningen. Perspektivet betyder noget for
hvordan man spiller og hvordan man lever ind i det. Gameplay, svarer til
fortælleteknikken.
Tænk over hvordan spilet kan bruges i
Danskundervingen?
Hvilke må understøtter det?
It og kommunikation: fase 1 for 4 klasse og op
Genrebestemmelse, med en anden vinkling.
Spilbaseret læring huskes bedre, viser undersøgelser.
Læren skal trække eleverne ind i spillet. Eleverne skal have et fagligt blik på
spillet og vi skal have et didaktisk blik. Der skal være en faglig ramme,
ellers bliver det bare leg. Man skal forstå spillet og hvad der sker i spillet,
som lærer. Det er vigtigt at man kender til spillet, ellers kan man ikke
vejlede eleverne.
Gamification: principper fra spil, anvendes i
undervisningen, fx man stiger i niveau indenfor et fag, som man gør i spillet.
Spildesign: eleverne skal selv designe deres egen
spil.
Læringsspil: pixeline, måneby osv. Hvor læring er
tænkt ind.
Spillet som tekst:
Flipped
learning
Video oplæg, som eleverne skal se inden timen
starter (som er lektie), den skal være på 10 - 15 minutter, der laves et
digitalt spørgeskema -> ud fra dette har læreren en ide om hvilke niveau
eleverne ligger på og kan inddele dem derefter. Derved spares oplægget læreren
plejer at lave, derved er elevens aktivitet i centrum og ikke lærens. De
'normale' lektier er dem der laves i klasse.
Flippedclassroom_video_grupp5
- Oprindelse af ordet museum: via latin fra græsk Museion, betegnelse for en helligdom viet til de ni muser, jævnfør muse.
- Betydning (bygning med) samling af historisk, kunstnerisk eller videnskabeligt interessante genstande der er udstillet for offentligheden.
- Højkulturel
- Stivt
- Stille
- Fordybelse
- Fortolkning
- Budskab
- Den værste: Ren Micheal Kvium udstilling.
- Forskellige aldersgrupper.
- Noget gammelt og noget nyt - et bredt kunstnerisk udvalg og repertoire.
- Interaktive, guide ture (apps)
- Forbedrede sig inden besøget.
- Indgang, der tydelig viser hvor man kan finde de forskellige kunstnere.
- Cafè
- Interaktive rum
- Steder hvor man kan sætte sig og kigge på kunsten.
- Skulpturpark.
Padlets:
Alle_de_platforme_jeg_kender
Foldebog i undervisning
Foldebøger_med_teori
Flippedclassroom_video_grupp5
Museum
Ordets betydning, dets oprindelse:- Oprindelse af ordet museum: via latin fra græsk Museion, betegnelse for en helligdom viet til de ni muser, jævnfør muse.
- Betydning (bygning med) samling af historisk, kunstnerisk eller videnskabeligt interessante genstande der er udstillet for offentligheden.
Hvad betyder museum for dig?
- Kunst- Højkulturel
- Stivt
- Stille
- Fordybelse
- Fortolkning
- Budskab
Fortæl dine bedste og værste museumsoplevelser.
- Den bedste: 6. klassetur til Horsens kunstmuseum, hvor alle skulle male på tomme lærreder, for de derefter blev udstillet den dag.- Den værste: Ren Micheal Kvium udstilling.
Hvordan skal et ideel museum være?
- Interaktivt, der inddrager de besøgende.- Forskellige aldersgrupper.
- Noget gammelt og noget nyt - et bredt kunstnerisk udvalg og repertoire.
- Interaktive, guide ture (apps)
Hvad kan du selv gøre for at museumsoplevelsen blive en succes?
- Gøre brug af alle museets muligheder og faciliteter.- Forbedrede sig inden besøget.
Sæt jer sammen i par og udarbejd en liste og lav nogle tegninger af, hvilke rum og funktioner et museum består af. Sammenlign med andre i klassen.
- Et par almindelige udstillingsrum, med forskellige slags kunst.- Indgang, der tydelig viser hvor man kan finde de forskellige kunstnere.
- Cafè
- Interaktive rum
- Steder hvor man kan sætte sig og kigge på kunsten.
- Skulpturpark.
![]() |
Skulpturparken |
Værktøjskasse - hvad indeholder en god lærer?
Hvad vil det sige at læse?
Barn af bøger...
Vitello
Det værste og det bedste...
Padlets:
Alle_de_platforme_jeg_kender
Foldebog i undervisning
Foldebøger_med_teori
Kommentarer
Send en kommentar