3. Projekt 1

Projekt om Bevægelse 

I dette projekt valgte min gruppe at vælge appen mapop. 

Projekt 1 - Bevægelse og IT

Efter et undervisningsforløb, kan den individuelle lærer anvende Mapop til at teste de faglige færdigheder, som eleverne har fået fra undervisningsforløbet. Derefter er det muligt for læreren, at se besvarelserne eleverne har sendt og ud fra dette evaluere, hvorvidt undervisningsforløbet er blevet tilstrækkeligt bearbejdet eller om, der er mangler, der skal gennemgås igen.

I dette projekt, har vi valgt at lave en Mapop omkring: Dansk grammatik, for 4.-6. klassetrin. Der er både opgaver med skriftlig besvarelse og billede / video besvarelse, derved kommer der ekstra bevægelse ind i aktiviteten.

Med dette projekt var målet at få eleverne ud og bevæge sig, samtidig med, at de lærer grammatiske færdigheder. Ifølge den seneste skolereform skal eleverne bevæge sig 45 min om dagen i skoletiden. Appen Mapop er derfor en måde, hvorpå man kan integrere dette i undervisningen, samtidigt med at fagligheden styrkes. Derudover er det en måde at integrere IT som en naturlig del af undervisningen, og dens indhold og mediet (mobiltelefonen) kan endvidere være med til at styrke elevernes motivation, da det er et medie, som eleverne traditionelt ikke forbinder med faglighed. 

Før aktiviteten skal finde sted, informeres eleverne omkring behovet for at medbringe mobiltelefoner. Til udførelsen af forløbet inddeles eleverne i grupper, og hver gruppe skal downloade appen Mapop på én telefon. Den udendørs rute er tilrettelagt således, at eleverne kommer rundt på skolens område. Længden af ruten, og i hvilket tempo eleverne skal gennemføre den på, kan tilrettelægges i forhold til den tid, man har til rådighed, og hvor meget bevægelse delen skal fylde. Vi har valgt, at opgaven ikke skal udføres på tid, da man på denne måde sikre, at alle elever kan følge med, og at der er mest mulig fokus på at svare på de stillede spørgsmål. Grupperne sendes af sted med 1-2 minutter imellem og efter sidste post afsluttes ruten på telefonen, og eleverne kan med det samme se hvor mange rigtige, og forkerte svar, de har. Derefter uploades besvarelserne til lærerens Mapop-bruger. Læreren kan efterfølgende gennemgå besvarelserne på klassen.


Efter at have afprøvet projektet, fandt vi ud af, at der var forskel på, hvilken mobil eleverne havde med. Havde de en IPhone, virkede aktiviteten bedre, da de forskellige opgaver kom frem på mobilen, når man var ca. 20-15 meter fra hver post. Modsat Android, hvor eleverne ofte skulle gå længere, og selvom eleven stod ved den rigtig post, kom der ikke nogen opgaver frem. Derudover fandt vi ud af, at det var en god ide at forklare eleverne opgaverne lidt bedre, da det er vigtigt at skrive alle ordene ind, inden man sender svaret, da man ikke kan gå tilbage og ændre dem. Vi opdagede efterfølgende, at man kunne få appen til at blande start positionerne for grupperne, så ingen startede det samme sted, hvilket klart kan anbefales og noget vi vil gøre næste gang, vi anvender Mapop. Derved undgår man også spildtid af undervisningen. Slutlig vil vi mene, at denne aktivitet havde fokus på læring i bevægelse, uden, at eleverne rigtig opdagede det. Samtidig virkede de mere oplagte til almindelig klasseundervisning efter aktiviteten.  

Mapop_rute_dansk
Kode: 25119

Kommentarer

Populære opslag