5. Projekt 3


Læremidlet til Marianne Igen Hansen





Udvikling af eget læremiddel
Med udgangspunkt i børnebogen Fikkedik og Falderina.

Indledning:

Eleverne skal fremføre et læseteater. Her inddeles bogen i to næsten lige store afsnit og i hvert afsnit er der en, der spiller henholdsvis Fikkedik, Falderina og kineseren, mens læreren fungerer som fortæller/oplæser. Der er samlet ni omkvæd i teksten, som fordeles efter de resterende elever, som hver læser en linie af hver. Målet med denne struktur er at aktivere og involvere hele klassen, således at der ikke efterlades elever, som er inaktive. Dette har til hensigt at styrke klassens engagement og motivation samtidig med, at der gives mulighed for differentiering, der imødekommer elevernes egne ønsker og behov.

Elev:

Mål:

I forhold til færdigheds- og vidensmål efter 2. klassetrin har læseteatret blandt andet til hensigt at opfylde følgende mål i fase 1 og 2, som kategoriseres under “dialog” :Eleven kan veksle mellem at lytte og at ytre sig, eleven har viden om turtagning, eleven kan bruge talesprog i samtale og samarbejde og eleven har viden om enkle samtaleformer.
Under “krop og drama” findes følgende mål, som er relevante i forhold til læseteatret. Eleven har viden om dramatiske roller, eleven kan improvisere med kropssprog og stemme samt eleven kan deltage i rollelege og rollespil.Afhængigt af læseteaterets omfang og fremførelse i forhold til fremførelse med henblik på brug af materialer, kulisser etc., vil det endvidere være centralt, at eleven kan lege med sprog, billede og fortælling.

Læringsmål:

   Eleverne kan læse andres kropssprog, fx vrede og glæde.
  Eleverne kan eksperimentere med dramatiske udtryk, som fx at være ked af det, frisk, træt. 
  Eleverne kan variere stemmeføringen i forhold til en ytrings karakter. .

Det overordnede mål er, at give eleverne et kendskab til rim og remser gennem brug af læse virkemiddel. I undervisningen vil læseteateret både kunne stå alene som et værktøj hertil, og det vil kunne indgå som en del af et større undervisningsforløb omkring temaet “rim og remser”
Tekst: “Fikkedik og Falderina” - af Marianne Iben Hansen

Opgaven:

Eleverne skal fremføre et læseteater, hvor rollerne inddeles efter, at nogle elever på skift fremfører de forskellige omkvæd, mens andre indtager rollerne som kineseren og de to hekse i teksten. Læreren fungerer som oplæser/fortæller af læseteateret.

Type af læremiddel:
Eleverne skal producere og opføre et læseteater, som kan kategoriseres som en semantisk læremiddel. Dette er tilfældet, da der er tale om et læremiddel, som ikke har en indbygget didaktik eller er produceret med henblik på undervisning. Derimod har det et semantisk indhold med henblik på elevens kreativitet, som understøtter elevens læring.

Evaluering:

For at opnå disse læringsmål, kan man se på tegn på læring, som overordnet er, at eleverne kan varierer stemmeføringen i forhold til en ytrings karakter


Niveau 1:
Eleven variere stemmeføringen i begrænset omfang. 

Niveau 2: 
Eleven varierer stemmeføringen i forhold til, om der tales til få eller mange. 

Niveau 3: 
Eleven varierer stemmeføringen med hensyn til styrke og pauser. 

Lærer:

Didaktiske overvejelser:
Læseteater er en anderledes måde at arbejde med litteratur på og det kan samtidigt være fremmende for fællesskabet i klassen. Eleverne får kendskab til rim og rytme, at tale højt og tydeligt og med indlevelse samt det at fremføre for et publikum.

Baggrundsviden:Forløbet med læseteatret forudsætter, at man som lærer har kendskab til denne fremstillingsform og genre.

Differentiering:Der vil være forskel på elevernes læsekompetence og deres begejstring over at stå i rampelyset. Dette løses ved at tildele eleverne roller efter evne og lyst, sådan at de elever, der læser bedst får rollerne som henholdsvis heksene eller kineseren, mens de andre får en plads i “koret” der med et enkelt ord hver, skal fremsige omkvædet.


Fremførelse: Fikkedik og Falderina


Kommentarer

Populære opslag