5. Projekt 3
Læremidlet til Marianne Igen Hansen
Indledning:
Eleverne skal fremføre et læseteater. Her inddeles bogen i
to næsten lige store afsnit og i hvert afsnit er der en, der spiller
henholdsvis Fikkedik, Falderina og kineseren, mens læreren fungerer som
fortæller/oplæser. Der er samlet ni omkvæd i teksten, som fordeles efter de
resterende elever, som hver læser en linie af hver. Målet med denne struktur er
at aktivere og involvere hele klassen, således at der ikke efterlades elever,
som er inaktive. Dette har til hensigt at styrke klassens engagement og motivation
samtidig med, at der gives mulighed for differentiering, der imødekommer
elevernes egne ønsker og behov.
Elev:
Mål:
I
forhold til færdigheds- og vidensmål efter 2. klassetrin har læseteatret blandt
andet til hensigt at opfylde følgende mål i fase 1 og 2, som kategoriseres
under “dialog” :Eleven kan veksle mellem
at lytte og at ytre sig, eleven har viden om turtagning, eleven kan bruge
talesprog i samtale og samarbejde og eleven
har viden om enkle samtaleformer.
Under “krop og drama” findes følgende mål, som er relevante
i forhold til læseteatret. Eleven har
viden om dramatiske roller, eleven kan improvisere med kropssprog og stemme samt eleven kan deltage i rollelege og
rollespil.Afhængigt af læseteaterets
omfang og fremførelse i forhold til fremførelse med henblik på brug af
materialer, kulisser etc., vil det endvidere være centralt, at eleven kan lege med sprog, billede og
fortælling.
Læringsmål:
● Eleverne kan læse andres kropssprog,
fx vrede og glæde.
● Eleverne kan eksperimentere med dramatiske udtryk, som fx at være ked af det, frisk, træt.
● Eleverne kan variere stemmeføringen i forhold til en ytrings karakter. .
● Eleverne kan eksperimentere med dramatiske udtryk, som fx at være ked af det, frisk, træt.
● Eleverne kan variere stemmeføringen i forhold til en ytrings karakter. .
Det overordnede mål er, at give eleverne et kendskab til rim
og remser gennem brug af læse virkemiddel. I undervisningen vil læseteateret
både kunne stå alene som et værktøj hertil, og det vil kunne indgå som en del
af et større undervisningsforløb omkring temaet “rim og remser”
Tekst: “Fikkedik og Falderina” - af Marianne Iben
Hansen
Opgaven:
Eleverne skal fremføre et
læseteater, hvor rollerne inddeles efter, at nogle elever på skift fremfører de
forskellige omkvæd, mens andre indtager rollerne som kineseren og de to hekse i
teksten. Læreren fungerer som oplæser/fortæller af læseteateret.
Type af
læremiddel:
Eleverne skal producere og opføre et læseteater, som kan kategoriseres som en
semantisk læremiddel. Dette er tilfældet, da der er tale om et læremiddel, som
ikke har en indbygget didaktik eller er produceret med henblik på undervisning.
Derimod har det et semantisk indhold med henblik på elevens kreativitet, som
understøtter elevens læring.
Evaluering:
For at opnå disse
læringsmål, kan man se på tegn på læring, som overordnet er, at eleverne kan
varierer stemmeføringen i forhold til en ytrings karakter
Niveau 1:
Eleven variere stemmeføringen i begrænset omfang.
Niveau 2:
Eleven varierer stemmeføringen i forhold til, om der tales til få eller mange.
Niveau 3:
Eleven varierer stemmeføringen med hensyn til styrke og pauser.
Kommentarer
Send en kommentar