6. Projekt 4


Læremidlet til og refleksion over undervisningen i praksis (Skolebesøget)





Undervisningsplan
1,5 time x 2


Intro (Martin): 10 - 15 min
Præsentere dagens program, eleverne får uddelt navneskilte. Taler om teksten for klassen, handlingsforløb, tema og personer.
Eleverne inddeles i 4 grupper efter nummer (1,2,3,4)
Malene: 1   Martin: 2   Cecilie: 3    Sara: 4


Tavle stafet (Sara): 10 - 15 min
4 grupper, hvor hver gruppe skal udfylde deres tildelte person:
Mikkel, Lærer Karsten, Cykel Ursula, Frisør Freddy.


Tegne opgave (Malene): 30 min
Hver lærer læser deres episode op for eleverne, eleverne får udleveret et ark med 10 navneord, der kan hjælpe eleven med hvad de skal tegne.
Episode 1: Fødselsdag/Mikkel (8)  -  Linje 23-51 (Malene)
Episode 2: Ursulas Hus/Ursula  (8) -  Linje 142-161 (Martin)
Episode 3: Karsten ved Gadekæret/Karsten (7)  -  243-264 (Cecilie)
Episode 4: Frisør Freddy/ Freddy (8) -  209-224 (Sara)


Præsentation: 20 min
Hver gruppe præsentere deres tegninger, for en anden gruppe (1 og 3  - 2 og 4). Eleverne præsentere hver sin tegninger først fra fx gruppe 1, derefter præsentere en elev fra gruppe 3 sin osv., resten af eleverne i grupperne lytter og hjælper med at finde ligheder og forskelle.


Opsamling (Cecilie): 5 -10 min
Personkarakteristik, hvad indeholder den?


Fælles afslutning: 2 min


Ekstra (Cecilie): Eleverne skal til sidst bøje de navneord de har fået tildelt.
Mål: eleverne har viden om ordklasser og bøjning af ord. Eleveren skal skrive om en rejseoplevelse de slev har været på.





Mål:
  • Eleverne kan se sammenhæng mellem tekst og billede, reflektere, genfortælle og lave personkarakteristik.
  • Eleverne kan udtrykke sig kreativt og eksperimenterende.
  • Eleveren kan udføre en mundtlig fremlæggelse.
  • Eleverne kan udtrykke sig om tekstens univers.
  • Eleverne har viden om billedlige udtryksformer.
  • Eleverne kan sammenholde egen tolkning med andres tolkning.
  • Eleverne kan indgå i dialog i mindre grupper.
  • Eleverne kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons.


Mikkel:
  1. Hvem bor i Blomsterkvarteret?
  2. Hvem spiller rundbold på lyse aftener?
  3. Hvem har fødselsdag?
  4. Hvem bliver 11 år?
  5. Hvem har den bedste hule i Blomsterkvarteret?
  6. Hvem vil ikke være med til legen?
  7. Hvem vil på opdagelsesrejse?
  8. Hvem får en dolk i gave?


Karsten
  1. Hvem sidder ved gadekæret?
  2. Hvem trak et fiskenet op af gadekæret?
  3. Hvem underviser i natur/teknologi?
  4. Hvem sidder ved katederet og sukker, når det er vinter?
  5. Hvem låner sit fiskenet ud til Lara og Mikkel?
  6. Hvem siger, at han ser gråt?
  7. Hvem fanger haletudser?


Freddy
  1. Hvem klipper sin hæk?
  2. Hvem har altid en saks i hånden?
  3. Hvem hader langt hår?
  4. Hvem klipper sine træer?
  5. Hvem klipper sit græs?
  6. Hvem klipper håret af sine kunder?
  7. Hvem klipper sig selv skaldet?
  8. Hvem er frisør?


Ursula
  1. Hvem bor i det mærkeligste hus?
  2. Hvem bor sammen med Sigurd Skrot?
  3. Hvem har brune øjne?
  4. Hvem har stærke arme?
  5. Hvem har kedeldragt på?
  6. Hvem har en symaskine?
  7. Hvem lapper cykel i haven?
  8. Hvem kan sy en vandrepose?


Navneord:


Fødselsdag
Fødselsdag, Flødebollekanon, haveslange, vandkamp, lagkage, hule, bog, fødselsdagsgave, bjerg, bøgetræ


Ursulas Hus
Hus, kedeldragt, symaskine, vandrepose, cykel, brændenældesuppe, chokoladeis, cykelhjul,æbletræ, snoghul.


Karsten ved Gadekæret  
Haletudse, Time, Kateder, Fiskenet, Gadekær, Bryn, Vinter, Træ , Rynke, Klasseværelse.  


Frisør Freddy
Hæk, træ, saks, vej, kunde, salon, græs, unge, frisør, krølle.


Vi skal bruge:
Ord eller sætninger om de fire personer på lamineret papirlapper
Elefantsnot
Hvide mærkater til navneskilte
Farveblyanter
Papir

Kommentarer

Populære opslag