7. Refleksioner over besøg på Kunsten, CFU og Aalborg Bibliotekerne.


CFU:

Jeg troede at CFU 'bare' var som et bibliotek og mente derfor jeg havde gennemskuet hvad man kunne få ud af det. Men efter rundvisningen, blev jeg meget klogere. De har mange forskellige muligheder til alle aldersgrupper i skolen, hvorpå man kan gøre undervisningen sjovere på, så det ikke bliver den traditionelle klassiske tavle undervisning, som mange lærer anvender. Fx har man om eventyr, har CFU et sjovt eventyrtæppe, hvor eleverne skal anvende deres telefoner for at se hvad der gemmer sig de af eventyr. CFU har en masse forskellige materiale der kan være anvendelige, men man skal også være påpasselig med ikke at overanvende det, derved kan det blive for kendt for eleverne og de vil derfor ikke fanges ved materialet. 

Hovedbiblioteket:

Tiltrods for jeg ikke var med på selve besøget, har jeg ofte benyttet mig af biblioteket. De har mange forskellige muligheder, afhængig af hvad man søger. Deres børneafdeling er en af de bedre jeg har set. Der er mulighed for at børnene kan få lov til at være børn, lege og lære. Der virkelig gjort noget ud af rummene, de har ovenikøbet lavet kælderen børnevenlig. Derudover har de reoler først for med det nyeste materiale. Der er også en ungzone, som er specifik lavet til unge. Derudover er det generelt et godt sted der tilbyder alle samme muligheder. Her er det også muligt både at tage sin klasse med men også finde inspiration til undervisning. Biblioteket er overordnet et semantisk læremilde, der både har funktionel lærermiddel, i form af farve opdeling af bøgerne, så børnene selv kan finde dem der passer til dem. Didaktisk lærermiddel er også til at finde.        
   


Kunsten:

Til at starte med var jeg en smule skeptisk overfor besøget, jeg kunne ikke helt se sammenhængen mellem Læremidler og museum. Jeg havde ikke været på kunsten før og glædede mig faktisk stil selve besøget. Jeg var dog en smule skuffet over størrelsen på museumnet og mangel på større udvalg af kunst. Når det så er sagt kunne jeg efter lidt tid forstå opgaven vi var blevet tildelt Flere af malerierne tiltalte mig og valgte da også at skrive mit digt ud fra billedet foroven kald: Fusko af Asgar Jorn. Besøget gav mig ideer til hvordan man kan inkorporer museumsbesøg i undervisningen og hvordan man kan bruge kunst.  

Fusko

Jeg er ren og uskyldig, hvid som en jomfru, men ej tapper som en ørn.
Men med ét ændres min verden, alting er ikke længere som det var, jeg er stadig mig, er jeg ik’?
I starten var det tungt og vådt, men blev med tiden tørt.
Det tyngede mig ned og virkede faretruende.
Dyster, skumle farver var blevet placeret på mig, mod min vilje.
En shitstorm af meninger kom sig til kende.
Som var det almindelig at bodyshame mig, fordi jeg ikke længer var den jeg havde været før.
Jeg passede ikke længere ind med normen, ej heller ved min fader.
Der via. Offshore kontoer prøvede at undgå et tilhørsforhold, ligesom panamadokumenterne.
Jeg venter forgæves og utålmodigt på ham.
Men han er nu for mig, som brexit er for Europa – erstattelig!
Jeg følte mig som en kanin, der tiltrak rævens ondskabsfulde øjne.
Som friblødende kvinder tiltrækker mand.  
Dog er jeg netop ikke den som jeg var engang!
Jeg ved nu at de skarpe tænder blot var min egen fantasi.
Jeg har omfavnet mine havfruelår.
Indset at det blot var et skjold jeg skulle smide, for at lade min indre skønhed blomstre frem.
I midten af mig selv.  

Kommentarer

Populære opslag