8. Refleksioner over brugen læremidler i intropraktik (erindringen).


Selv skrevet erindring: 


Vi fulgte 5.C på Gl. Lindholm skole i en lille uge, i både dansk og engelsk. Derudover fik vi muligheden for at undervise klassen, den sidste dag vi skulle være i observationspraktik. Ud fra de to dansk timer, skrev jeg nedestående digt. Jeg valgte at skrive om gruppearbejdet, som vi forbød, da vi ikke mente at det fungerede optimalt og at eleverne ikke 

Da gruppearbejde blev forbudt!

Da jeg var i observationspraktik på Gl. Lindholm Skolen, blev det hurtigt tydeligt at gruppearbejde var noget eleverne rigtig gerne ville. Problemet opstod dog hver gang de blev sat i grupper, for hvor meget arbejde blev der lavet? Min praktiklærer synes at mene at gruppearbejdet bare var genialt og at eleverne (med undtagelse af få), sagtens kunne styre det. Muligheden for at modbevise hans pointer kom dog ikke til mig, da han ikke opsummerede / evaluerede elevernes indsats efter hver lektion. Derimod forsatte han arbejde med opgaverne, da han mente at eleverne var kommet til det samme sted, på grund af FOKUS time.
Efter en lille uge, hvor jeg flittigt havde observeret, hvordan eleverne hurtigt slap for at lave noget reelt arbejde med deres opgaver, eller hvor nogen lavede det hele og andre kiggede på. Fik jeg chancen for at bevise, at gruppearbejde ikke altid er den bedste arbejdsmåde og at alle ikke muligvis har forstået det. Jeg begyndte min forberedelse til 2 x dansklektioner med 5.C og havde allerede bestemt at det hele skulle være individuelt arbejde. Efter planlægningen af timen, indså jeg at der måske skulle være en lille gulerod for eleverne (dem der lavede noget), derfor valgte jeg at opdele deres opgaver. Eleverne der nåede at lave de to første sider, individuelt, måtte derefter gå ud på gangen og lave de to sidste sider, i en gruppe.
Fredagen kom og jeg var klar kl. 8.00 sharp! Eleverne satte sig pænt ned og lyttede til dagens program. Inden jeg havde noget at præsentere første punkt færdigt, kunne jeg allerede høre de første elever der begyndte at beklage sig over at det var individuelt. De elever der ikke havde læst i forvejen, undrede sig over hvad de andre elever snakkede om. Jeg mistede deres fokus og de begyndte desperat at læse hvad der stod ved hvert punkt. I-N-D-I-V-I-D-U-E-L-T eleverne lignede nogen der havde set et spøgelse, måtte de virkelig ikke lave det i gruppe? Nej sagde jeg. Hvad så hvis man bare er to og to? Nej svarede jeg igen. Dybe suk kom fra eleverne og deres motivation var næsten væk. Dog havde de ikke læst videre og jeg kunne glædeligt fortælle dem at de måtte arbejde sammen efter de første to sider. JUBII !!!! Lød det fra eleverne og var så klar til at gå i gang med opgaverne.

Dog endte det med at ingen kom ud på gangen. Da alle blev færdige på forskellige tider, ville ingen gå ud på gangen  og i stedet arbejdede de videre med de næste sider, individuelt. Da jeg kom til Kahoot’en kunne alle elever være med og alle svarede rigtig på mindst 9 spørgsmål ud af 11. Kunne det virkelig passe af individuelt arbejde var bedre end gruppearbejde?

Kommentarer

Populære opslag