8. Refleksioner over brugen læremidler i intropraktik (erindringen).
Selv skrevet erindring:
Vi fulgte 5.C på Gl. Lindholm skole i en lille uge, i både dansk og engelsk. Derudover fik vi muligheden for at undervise klassen, den sidste dag vi skulle være i observationspraktik. Ud fra de to dansk timer, skrev jeg nedestående digt. Jeg valgte at skrive om gruppearbejdet, som vi forbød, da vi ikke mente at det fungerede optimalt og at eleverne ikke
Da gruppearbejde blev forbudt!
Da jeg var i observationspraktik
på Gl. Lindholm Skolen, blev det hurtigt tydeligt at gruppearbejde var noget
eleverne rigtig gerne ville. Problemet opstod dog hver gang de blev sat i
grupper, for hvor meget arbejde blev der lavet? Min praktiklærer synes at mene
at gruppearbejdet bare var genialt og at eleverne (med undtagelse af få),
sagtens kunne styre det. Muligheden for at modbevise hans pointer kom dog ikke
til mig, da han ikke opsummerede / evaluerede elevernes indsats efter hver
lektion. Derimod forsatte han arbejde med opgaverne, da han mente at eleverne
var kommet til det samme sted, på grund af FOKUS time.
Efter en lille uge, hvor jeg
flittigt havde observeret, hvordan eleverne hurtigt slap for at lave noget
reelt arbejde med deres opgaver, eller hvor nogen lavede det hele og andre
kiggede på. Fik jeg chancen for at bevise, at gruppearbejde ikke altid er den
bedste arbejdsmåde og at alle ikke muligvis har forstået det. Jeg begyndte min
forberedelse til 2 x dansklektioner med 5.C og havde allerede bestemt at det
hele skulle være individuelt arbejde. Efter planlægningen af timen, indså jeg
at der måske skulle være en lille gulerod for eleverne (dem der lavede noget),
derfor valgte jeg at opdele deres opgaver. Eleverne der nåede at lave de to
første sider, individuelt, måtte derefter gå ud på gangen og lave de to sidste
sider, i en gruppe.
Fredagen kom og jeg var klar kl.
8.00 sharp! Eleverne satte sig pænt ned og lyttede til dagens program. Inden
jeg havde noget at præsentere første punkt færdigt, kunne jeg allerede høre de
første elever der begyndte at beklage sig over at det var individuelt. De
elever der ikke havde læst i forvejen, undrede sig over hvad de andre elever
snakkede om. Jeg mistede deres fokus og de begyndte desperat at læse hvad der
stod ved hvert punkt. I-N-D-I-V-I-D-U-E-L-T eleverne lignede nogen der havde
set et spøgelse, måtte de virkelig ikke lave det i gruppe? Nej sagde jeg. Hvad så hvis
man bare er to og to? Nej svarede
jeg igen. Dybe suk kom fra eleverne og deres motivation var næsten væk. Dog
havde de ikke læst videre og jeg kunne glædeligt fortælle dem at de måtte
arbejde sammen efter de første to sider. JUBII !!!! Lød det fra eleverne og var
så klar til at gå i gang med opgaverne.
Dog endte det med at ingen kom ud
på gangen. Da alle blev færdige på forskellige tider, ville ingen gå ud på
gangen og i stedet arbejdede de videre
med de næste sider, individuelt. Da jeg kom til Kahoot’en kunne alle elever
være med og alle svarede rigtig på mindst 9 spørgsmål ud af 11. Kunne det
virkelig passe af individuelt arbejde var bedre end gruppearbejde?
Kommentarer
Send en kommentar